Att kunna njuta av ett hot och simma lugnt.

Få evenemang vid kusten lockar som friska vindar, saltstänk och höga vågor. Det är en skön känsla när vinden rycker och sliter i mig och jag får luta mig mot vinden för att kunna stå kvar. Saltskummet flyger och jag känner hur saltet gör att kinderna stramar lite och ögonen rinner. Gratis spabehandling!
Naturkrafter i rörelse är ett fantastiskt skådespel och jag är glad att det inte är jordbävning eller tsunami. För samtidigt som det är lockande så vet jag att det inte är så roligt när takteglet skallrar och släpper, utetaket hotar att lyfta och båten sliter sig.
Att kunna få njuta av skådespelet och inte känna sig hotad är en lyx. Om badstugorna på Skrea varit en kåkstad av plåt, brädlappar och kartong hade det inte varit lika roligt. Det känns avlägset och är svårt att tänka sig men det finns mer nära än jag för det mesta tänker på. Förra året när Hjalmar sommarjobbade som tidningsbud var jag med vid ett par tillfällen och kunde konstatera att det finns dom i Falkenberg som inte ens har ett skjul att krypa in i. Dom uppskattar nog inte det här naturskådespelet så som jag gör. Att ha alla sina ägodelar i plastpåsar på ett cykelstyre när vinden rycker och sliter i vad den får tag i kan knappast kännas som ett gratisnöje.

Här i Falkenberg är det två givna platser att besöka när det stormar och det är "Spritrakan" vid Skrea strand...


...och Glommens hamn.


Båtarna ligger tryggt i Glommens hamn och fiskarna kan simma lugnt.
Inte en trål så långt ögat kan

se.

Kommentarer
Postat av: Lotta

men du ska nog inte ga ut pa piren för da kan du dras i vattnet. Lotta

2009-10-05 @ 16:05:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0