Till slut lättade dimman

solen fick fritt spelrum och temperaturen steg snabbt till 14-15 grader. Men det dröjde till sen eftermiddag så klockan var efter fyra innan jag gav mig ut. Det finns några vackra saker som lockar och som jag gärna återvänder till.

Dom här snöklockorna är ett sådant exempel, som spirar och är som vackrast när omgivningen fortfarande är lite risig och innan löven klär träden.

Runt omkring pågår som sagt fortfarande förmultningsprocessen och bjuder även den på intressanta motiv.

Stadens trädgårdsmästare berättade förra hösten om hur han gärna låter växterna i rabatterna vissna ner och hur många då hör av sig och tycker att det ska snyggas upp och att växter behöver bytas ut. Han tycker att vissna växter hör till och att hela växtens livscykel kan visas. Han planterar gärna växter med lite olika blomningstid i samma rabatt av just den anledningen.

Så samtidigt som nytt liv spirar så bryts annat ner i ett ständigt pågående och nödvändigt kretslopp.
Den här trädbiten är inget undantag och den visar också hur vackert åldrandet och nedbrytningen ter sig

när levande tillslut blir ett med jorden.

Jag tyckte den var fin även i ett annat perspektiv eftersom det igår var fiskepremiär i Ätran och många förhoppningsfulla fiskare kantade Ätran för att tålmodigt lägga sina flugor och drag på ställen där dom tror sig veta att den stora laxen står. Visst ser det ut som en laxrest från förra säsongen?

För mig är Ätran mer en ljusspegel och yta som bjuder på ombytliga "bildspel"

Ljus och skuggor, färgspel och mönster.

Tidigare idag gick jag gata upp och gata ner i jakt på ett par skor. I Falkenberg betyder det att jag i stort sett gick runt kvarteret! Sta'n är ingen storstad utan en småstad...
Även om dimman låg tät och det knappast tydde på behov av lättare klädsel och sommar så har vi haft några dagar innan som visat att värmen är på väg och ett av dom tydligaste vårtecknen för stadsbor är ju när gatorna sopas rena från vinterns halkbekämpning och det skedde nu i veckan. Så, nu är det snart dax att kliva ur kängorna och äntra ett par lättare skodon. Jag tycker mig märka att lite av min ungdomliga fåfänga tränger upp när jag spanar över skohyllorna och "nej, gubbvarning" ringer i öronen när jag ser både bekväma märkesskor och billigare kopior exponeras. Men så långt som till hyllorna med Converse vill jag inte gå så då återstår

...japp, så fick det bli även om det sved i plånboken. Har inte han tillräckligt med pengar utan att han ska behöva skinna mig?  Lite hade min fåfänga målat in mig i ett hörn för jag vill ju gärna att skorna ska matcha min nya jacka. Så det var bara att falla, låta sig förföras och följa sitt hjärta... Du hör hur jag försöker undvika mitt präktiga förnuft... Till slut fick även det sitt ...kvalitet Calle, kvalitet kostar... bättre än tyg och konstläder (=plast) "Hämta vänsterdojjan!"
Snygg blev jag, du kommer få

se

Kommentarer
Postat av: Elin

Jattesnygg!

2011-04-03 @ 09:11:33
URL: http://missearlymorning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0