Min egen tradition?

Det börjar närma sig och jag ligger rätt bra till utifrån min planering och målgång om två veckor.

Det blev lite snack i fikarummet i fredags om korvstoppning och pastejer. Det började nog med ett fax som erbjöd arbetsplatsen en klädd och ljussatt julgran på fot till det fantastiska priset av 1550:-, exkl moms, men med en vattning vid leverans. (!?)
Så var diskussionen igång om hur det var förr... eller förväntas vara nu = krav jag ställer på mig själv. Till vilken nytta? Eller vems nytta?

Vi köper istället för gör. Men varför, för många är ändå av åsikten om att det ska göras. Det är tradition till jul. Mormor och mamma gör både pastej och korv... men jag vare sig kan eller hinner. Dom köpte en halv gris och tog vara på allt. Det borde jag också göra för vad ger jag annars mina barn för bilder? Där runt bordet i fikarummet var vi inte många som visste vilka delar av grisen som skulle kunna användas till vad, så hur tänker vi då när vi säger att egentligen skulle jag...! Det är tradition. Hur kommer julfirandet se ut i framtiden när vi köper allt färdigt? Vart tar traditionerna vägen då?
Men då undrar jag, vad är själva traditionen, kärnan? Vad är det vi är ute efter? Egentligen?

Ett outslitligt TV-program skymtade också förbi i diskussionen. Det hade man minsann försökt ta bort någon gång på 80-talet, men det var snart tillbaka i rutan och är nog en av de saker som enskilt påverkar julaftonsfirandet mest i många hem. Är Kalle Anka och hans vänner jultradition?

På alla vackra julbilder ligger snön och bara tomten sitter vaken på taken... Men i verkligheten ligger marken naken och en belyst julgran på trekvart i snålblåsten ser lite vilsen ut på villatomten. Traditionen säger snö... ska jag köpa från ishallen? Är snö tradition? Och tomten, han har så mycket att göra med att köra ut Coca-Cola så han skickar någon annan till granen...

Numera är det många som åker bort från allt julfirande och alla krav. Kan Thailandsresan bli en jultradition?

Här kan du se vad Wikipedia säger om tradition: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tradition 

Jag har bestämt mig för att varje år göra en "ny" adventsljusstake. Inte använda samma som min far, eller farmor... det är ju deras.

Nu efter ca 10 år har det blivit så att mina barn förväntar sig att det ska dyka upp något på bordet strax före 1 advent. Något som inte är det samma som förra året. Tradition?

Det roliga är att det väcker känslor, men accepteras. Till slut... ; )

Och nu är den på gång och det har Hjalmar redan anat och har åsikter om


Hur detta avlöper ska ni också så småningom få

se

Kommentarer
Postat av: jacglenphoto

Detta var riktigt trevlig läsning och trevlig ide också.

För min del så är deta att träffas som har blivit det viktiga - att kunna träffa de man inte ser tillräckligt ofta ...

2011-11-12 @ 21:23:03
URL: http://wordet.jacglenphoto.se/
Postat av: Elin

Ja, vi vantar med spanning. Men jultraditioner ar ju sa mycket och vi bar med oss manga saker fran barndomen. Det forsvann ett tag runt tonaren men nar man blir aldre kommer det tillbaka. Inte att forglomma julkorten! Julhalsningar ar defenitivt tradition. Det ar aven promenad med nara och kara pa julafton. Frukost tillsammans, allihopa. Jag tycker nog att den viktigaste traditionen ar att slapna av och vara tillsammans. Det ar val det som ar viktigast...eller? Ahhhh, assa kottbullarna och prinskorven. Hanna ar en hojdare pa kottbullar, jag ar inte saker pa att jag kan gora korv, men skinka kan jag gora.

2011-11-15 @ 23:03:11
URL: http://missearlymorning.blogg.se/
Postat av: Lotta

Leta på krokfjällster så kan du göra korv Elin.

Du behöver en köttkvarn för att stoppa korven. Om du inte har det du behöver kan vi göra påskkorv hos oss.

Att laga god mat och att baka bröd och kakor är en härlig tradition. Sen är det ju bra om det kommer många som vill smaka.

2011-11-16 @ 14:42:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0