Vindfön en omvänd läxa.



I morse när jag väntade på bussen ute på slättlandet vid Laholmsstation tittade jag som vanligt ut över landskapet. Det snackas mycket om vindkraft i Laholmskommun och det snackas mycket om de tidigare etableringarna som på ett lite oordnat sätt sridits ut i landskapet. Vid något tillfälle roade jag mig med att räkna hur många som var synliga från viadukten ovanför stationen. 28 st vid klart väder. Om du kommer söder ifrån över Hallandsåsen med bil kan du säkert räkna in många fler om du hinner räkna dem. När det nu sökts tillstånd för lite störe verk uppe i skogslandet så är det många som uttrycker sitt gillande när det gäller vindkraft förutom att det inte ska få resas något runt deras knut. Tråkigt!
Men åter till morgonens syn, det var något som såg lite märkligt ut. Av sju verk var det ett som var vänt mot de andra sex och snurrade åt motsatt håll?! Logiskt är väl det ok men jag kunde inte låta bli att fundera över vad denna syn gav mig.

Jasså det är så det går till, ett verk står och blåser på dom andra, en fön!
Hmm, det finns dom som går mot strömmen.
Jaha ja, så kan man också göra. Det blir ström i alla fall.
Alla kanske inte måste göra lika, det går att vända på propellern (eller steken).

Att just ett körde sitt eget race fångade både blicken och intresset där jag stod och väntade på bussen i morgonvinden. Har du sett något annat gå mot strömmen? Ser du en felande länk eller en utmaning?
Det "sticker ut" samtidigt som ändå levererar.

Vi(ndkraft) hörs (inte mycket)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0