Winslow on Boxing day

Boxing day, den dag då tjänstefolket i det forna Storbrittanien fick sina paket av husbonden, ägnas åt sport i alla dess former. Tex en hunt i gammal god stil på engelska landsbygden.
Vi talar om dagen vi svenskar kallar Annandag jul. Medan engelsmännen går man ur huse för sportevenemang som deltagare eller åskådare så sätter svenskarna sig framför tvn och kollar engelsk fotboll.
Eftersom jag befann mig på de brittiska öarna så gav jag mig ut för att följa Elin på hennes första Boxing day hunt. Till min hjälp och ciceron hade jag Simon en vän till familjen Beecroft och han var dessutom liksom jag passionerad fotograf så det bådade gott.
En hunt börjar alltid med ett "meet", ett fält, en massa hästar, ryttare och så alla vi andra. Där kan man få känna på både hästar och publik...

...här är det Simon som får känna på Vicks medan Torry, Elin och Susie är åskådare.

Fler bilder




Så småningom när ryttarna tankat färdigt något som kan liknas vid glögg så tutar jaktledaren i sitt horn och åskådarna får ordna sig i led bakom rep på fältet och utmed trottoarer i byn. Jakten ska börja!
Jakt och jakt, numera är det förbjudet att döda den undflyende räven även om det då och då på något olyckligt sätt sker, så det är väl mer en jakt på en förgången tid och stil...


Här ger Elin sig ut genom byn Winslow...


...där övrig trafik effektivt stoppas av pappa Beecroft.

Paul har en del att hålla reda på men det hela avlöper fint och det är nu jakten börjar kan jag säga. För för oss som ska försöka följa denna "hunt" i bil på singletrackroads mellan höga häckar i det böljande landskapet är det verkligen en jakt! Vart tog dom vägen... och var är dom?!
Ska vi få några bilder?


Efter några "höger, vänster, ut ur bilen och upp på något högt" så dyker dom upp på vägen framför oss.


Sedan försvinner dom ut bland fälten...

...och dom är borta lika fort som dom dök upp!

Efter några timmars farande kors och tvärs i allt vidare cirklar (och försök att ta en och annan genväg över fälten med hjälp av fyrhjulsdrift) utan att se annat än enstaka hästar med ryttare som avbrutit sin hunt fick vi beskedet att man avslutat den några mil söderut.


Ryttarna var nöjda med sitt värv men vi som hoppats på fräcka bilder av hoppande hästar och jagande hundar var lite besvikna med vår jakt. Så därför tar jag fram en bild från julafton på en som vet att ge valuta för ansträngningar. Rocky slutar aldrig att imponera och så här i juletid kan jag väl få vitsa till det lite, Rocky the "dikesren"...


Det kommer mer från min julresa men för denna gång är det inte mer att

se

Kommentarer
Postat av: Elin

Jaha, om ingen annan ska kommentera så tänker iaf jag göra det. Rocky är a Superstar inget tvivel där inte. Idag lyckades han till och med hoppa upp på bordet när ingen såg och sluka de två kvarlevande korvarna från frukosten. Han kunde för sitt liv inte förstå varför Matte (läs jag) gormade så, han ville ju bara hjälpa till att städa undan på bordet.

Idag red vi våra hästar för första gången sedan länge innan jul, det var ju en upplevelse...

Fina bilder som vanligt, nästa gång ska jag se till att du får åka med på fyrhjulingarna då kommer du mer in action så att säga.

KRAM

2010-01-01 @ 21:09:13
URL: http://missearlymorning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0