Det brinner...



...lite här och där och i media är det många som får frågor om varför och vad som krävs för att det inte ska brinna igen. Där är det många som har åsikter och för resonemang om orsaker och inte sällan är det samhället som avkrävs agerande. Det görs för lite. Det finns för lite. Bostäder, jobb, fritidsgårdar (dom bränner dom ner!?), poliser (att kasta sten på!?), lärare, fältassistenter...



...men föräldrar då? Är det inte för få föräldrar?
Många i debatten frågar sig vad det är för signaler till politiker och samhället som vårdkasarna sänder.
Om jag inte mins fel så var det så att till skillnad mot fyrar för att leda skeppen på rätt väg, så tände rövare och banditer eldar för att leda skeppen i kval för att plundra. Så vad är det för signaler vi ser? Till vem är elden en signal? Är det verkligen protester mot något som fattas som vi som varit med ett tag snabbt tolkar det som? Letar vi i det skenet tror jag vi är fel ute. Eldarna skulle kunna vara fyrar i en värld som dom flesta av oss inte rör oss i. Jag tror att det rör sig om signaler av ett helt annat slag än det vi vuxna förstå oss påare vill tolka det som. Jag tror det är eldar som ska visa på styrka, mod och hänsyslöshet. Makt.
Signaler som inte alls är riktade till politiker utan till makthavare, småpåvar och "kaptener" i den kriminella ankdammen. Signaler om att vi vill vara med er. Se vad vi kan göra, vi är inte rädda och ingen tar oss.



Så vad vi politiker tar på oss av ansvar och försöker fatta beslut för att lösa spelar ingen roll. Pyromanerna bryr sig inte, dom riktar sin uppmärksamhet åt ett helt annat håll för att kolla om den senaste elden nått fram till "kaptenen" i närmsta ankdammen.
Och är det så illa att det är flera som tävlar om "kaptenens" gunst så blir vi åskådare till en tävling som kommer använda våra gemensamma opersonliga inrättningar (och bilar för det är så spektakulärt) som språngbrädor i en kriminell karriär. I det ljuset ska vi föra debatten. I det ljuset ska vi leta efter "kaptenen" och verksamheten som lockar för att förstå bränderna.

I går släckte jag en brand i vardande. Det var någon som försökte sätta eld på järnvägsstationen i Laholm. När jag upptäckte det brann det på toaletten och väntrummet var rökfyllt. Jag fick hämta en av chaufförerna på taxistationen i andra änden av huset som kom med skurhinken och släckte eldhärden med några hinkar vatten. Tändsticksask, tändstickor och lite skräp låg utspridda i väntrummet och på toaletten hade man tömt papperskorg och handukshållare för att skapa härden. Toasitsen stod också i lågor och antog formen av ett konstverk av Salvador Dali.
Jag har svårt att se någon slags protest mot utanförskap eller orättvisor i den brasan.
Idag kunde jag läsa i tidningen att det strax efteråt tändes ännu en eld i köpcentrat i Mellbystrand.



Ser du elden eller eldens syfte? Vart leder denna vårdka

se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0