Sand

På turistbyrån i Falkenberg säljer man sand från Skreastrand i flaskor.

Jag tömde mina skor innan jag satte mig på cykeln och cyklade hem från Skreastrand idag. Den sanden går inte att bli av med hur mycket man än tömmer skorna, så väl hemma kittlade den fortfarande mellan tårna. Och egentligen är det en härlig känsla med den mjuka varma sanden. För idag var det sommarkänsla, kaffe i termos och hembakta kolakakor och påskkakor avnjöts av vänner på en filt bland klitterna på Skreastrand.

Solen sken och gav värme, en lätt bris fick havet att glittra och barnskratt blandades med måsarnas skri.




Klitterna var mitt mål för fotograferandet idag och dom är stora och inbjudande.


Klitterna ger karraktär åt Skreastrand och det är kanske inte så ofta jag vänder kameran åt detta håll, sanden och staden, men det ger ändå en bild av hur nära vi har en av Halland mest fantastiska strand.
Lantmännens silokomplex i bakgrunden sätter sin prägel på stads- och landskapsbilden från många håll. På senare tid har det dykt upp "höghus" även på Skrea och fler lär det bli. Havsutsikt lockar och då krävs det några våningar. Badstugorna erbjuder som du förstår ingen havsutsikt.

Idag var det ett sjudande liv i badstugeområdena, sommargäster och falkenbergarevar i full gång. Planterade påskliljor och andra blommor i allehanda lådor och krukor. Och om barnskratt och måsskrik blandades på stranden så var det hammarslag och sågande som stod för ljudkulissen bland stugorna.

Det är ett fantastiskt landskap här vid Netas. Vänder jag mig ytterligare 90 grader åt höger så har jag en bild av det man säger under långa tider för flera hundra år sedan var Hallands karraktär

ljunghedar. Visst är det vackert? Den mjuka sanden mot den karga heden.

Det blev till slut flera timmars vandring i den mjuka sanden och det var bara tråkigt glas och rostiga kapsyler som gjorde att jag inte gick barfota. Men sanden fyllde ändå mina skor så känslan fanns där i alla fall. Och att sitta där en dag som denna, se ut över ett glittrande hav, dricka kaffe och småprata... mmm!
Det är väl bara ytterligare några graders värme som kan göra det bättre och det kommer ska du

se

Kommentarer
Postat av: hjalmar

Vem behöver Kalifornien när vi har skrea strand hemma? fast jag väntar nog ett par grader innan jag kommer tillbaks ändå!

2011-04-24 @ 09:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0