Agnes bland några av världens alla barn

Under veckan har det i media varit fokus på Världens barn och samlats in massor av pengar, fantastiskt vad det betyder att saker uppmärksammas och jag hörde på radion att det faktiskt behövs att vi blir tillsagda att lämna ifrån oss pengar. För när dom redovisade hur strömmen av pengar såg ut så var det otroligt stor skillnad på de stunder då man ständigt nämnde insamlingsnumren och de timmar som gick när det inte nämndes. Då kan jag inte låta bli att fundera över medvetenheten hos mig och dig om hur det faktiskt ser ut där ute i världen, för en minut sedan, just i detta nu och om en minut...
Livet pågår 24 timmar om dygnet... i hela världen. Bg 749-4032
 
Det här är Agnes (det var en liten kille som fick låna min kamera för han ville fotografera henne)
till höger på bilden, Agnes är är inte så bra på att bära saker på huvudet (förutom solglasögon då) men hon är kompis med några av världens alla barn och ungdomar...
Agnes var i Sierra Leone i byn Falaba i januari och jag hade förmånen att också vara där. Här mötte jag några av världens alla barn som är värda all uppmärksamhet Bg 749-4032
 
 
 
 
 
Det här är barn som kan göra skillnad i sin by, i sitt land, för sin familj och för sig själva, om dom bara får möjligheten. Agnes och hennes Friends vill vara med och bygga den möjligheten. Göra skillnad i en by i ett litet, litet hörn av världen. Bg 749-4032
Sierra Leone är ett av världens allra fattigaste länder, ett land där malarian är utbredd och skördar många offer i tidig ålder. Därför delar Agnes ut myggnät som köpts i Sierra Leone för pengar insamlade i Sverige. Agnes ger oavkortat av de pengar som samlas in och bidrar på så sätt också till den inhemska handeln. En annan viktig sak handlar naturligtvis om att bidra till barnens och ungdomarnas skolgång. Bg 749-4032
Den här skolsalen är välutrustad för att vara byskola, men det är inte så mycket den utrustningen som är viktig för det är andra förutsättningar som avgör om barnen över huvud taget kommer dit.
Skolan är visserligen kostnadsfri, men om en familj måste välja mellan att lägga pengar som man inte har på skrivmateriel, skoluniform, mm eller att låta barnen bidra till att samla förnödenheter för det dagliga livet...
Bg 749-4032 
I Falaba sitter en kille i skolan med ny tröja, en kulspetspenna och ett block singerat av en svensk kompis, Susanne. Jag är säker på att det gjort lite skillnad för Ensa Komara.
Att bidra till att barn och ungdomar får ta del av skolan är också något Agnes och hennes Friends samlar pengar till. Drömmen är naturligtvis att kunna bidra till att hålla barnen i skolan genom tonåren
och det kräver som du ser en del...
Men sedan är ju naturligtvis målet att skapa möjligheter att hålla barn och ungdomar kvar i skolan fram till yrkesutbildningar som inte bara ger individen möjligheter utan även familjen, byn, landet (nu blev det stort!).
Bg 749-4032 
Men så här ser just det ut i Falaba...
Vid Falabas hälsocenter jobbar en utbildad sjuksköterska (här i samspråk med Susanne Elofsson initiativtagare och arrangör för resan jag gjorde). Ett fantastiskt lyft för en by att ha en sådan tillgång.
För att bli en tillgång måste man överleva, man måste få gå i skola... man måste få den chansen som ett bidrag från mig och dig ger. För mig har detta blivit personligt, jag har sett dom i ögonen. Bg 749-4032

Dom har mycket att bekymra sig över, barnen i Sierra Leone. Vänd dom inte ryggen. Som sagt för mig har detta blivit personligt och jag ska möta dom i januari igen förhoppningsvis och jag ska se dom i ögonen och berätta om mina kompisar som gärna vill se bilder på dom och deras liv och gärna räcker ut en hjälpande hand för deras skull. Och i ett land där Agnes kan köpa ett myggnät för 30kr som kan vara en avgörande livförsäkring, eller köpa block och pennor till skolarbetet som gör att barnet kan få stanna i skolan ett år till, där betyder varje litet bidrag från dig och mig oändligt mycket.
Så när du ändå sitter här framför datorn... Bg 749-4032 Friends of Sierra Leone. Det är ungefär som Världens barn fast imorgon också... livet pågår 365 dagar om året även i resten av världen.
 
När du har fixat det där med kontot (Tack för ditt bidrag!) så kan du gå vidare till den här länken http://www.estravel.se/friends/ 
där finns mer att läsa och
 
se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0