Fotografi är inte bara att ta en bild...

I helgen som gick (börjar bli svårt att hålla reda på helgdagarna nu) följde jag med Elin och hennes hästägare Helen på en tur nere på Grimsholmen. Ja så var ju förstås själva föremålet, hästen Lina med.
 
Det var länge sedan nu som jag tog några bilder av hästar. Hästar och Elin. Det är ju hennes liv, jobb och hobby, så det är ju lite roligt att få vara med där på ett hörn. Det blev en bra promenad med fika i solskenet som avslutning och jag kan inte annat säga än att det är bra att få en anledning att gå ut. För väl ute så trivs jag i nästan alla väder. Inte ett dugg konstigt för jag är till stor del uppvuxen under bar himmel. Så en lite kylig och blåsig havsstrand känns hur gott som helst. Speciellt om jag har vänner omkring mig och lite att pyssla med. Som att fotografera.

Efter en stund där på stranden när Elin och Lina gjort några rundor i växlande ljus framför min lins var minneskortet fullt och vi kunde övergå till att njuta av stunden och fikat.
Men nu sitter jag här och kollar igenom bildskörden. De bilder som Elin till slut sorterat ut som tänkbara att visa upp... sedan tittar jag på bilder som jag tycker är spännande att jobba med bildmässigt. Det är inte alltid samma bilder. Bilder som jag vill jobba med ratar Elin för att hästen inte har en bra hållning, eller något annat som är viktigt bland hästfolk. Och det där ser ju inte jag. Elin är ju angelägen om att göra sin grej bra och att det syns. Jag har ju mina ambitioner med min grej.
 
Den här bilden kan jag ju göra lite med och det är en av de bilder som vi båda gillade.
 
Visst är det viktigt för mig också att lära mig se när hästen visar sig som mest fördelaktig. Visst vill jag att Elin ska känna sig trygg med det jag visar upp, men spänningen med livet är ju inte alltid det vackra... Och till slut handlar ändå allt om dig! Vad du ser och lägger för känslor i det du ser, eller om jag är riktigt bra, vad jag kan få dig att

se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0