En köpfri dag...

Idag uppmärksammas vår konsumtion. Ett försök att få oss att tänka efter för miljöns skull. Den 28 nov "En köpfri dag", inte bara i Sverige utan internationellt. Det där med internationellt kan ju vara värt en tanke. Jag menar vilken del av världen talar vi om?
Det började i Storbritanien någon gång på förra århundradet 1990-talet(!). Hur långt kan det ha spridit sig tro?

Det sägs att om alla skulle konsumera som vi gör i Sverige behövs resurser motsvarande tre jordklot. Alla på jorden som vi i Sverige. Som tur är har alla inte samma möjligheter...

Med tanke på att vi just fått veta att det värsta av den ekonomiska krisen verkar vara över. Och att vi ABSOLUT INTE får låta bli att konsumera, för då finns risk för att ekonomin kollapsar, så undrar jag vad som är värst. Att ekonomin kollapsar eller att miljön kollapsar? Även om jag konsumerar miljövänliga produkter så kanske jag överkonsumerar... miljövänliga produkter? För av det mesta finns väl idag åtminstonde miljömärkta produkter?

Så var det det här med att vi skulle ut på julmarknad... hmm. Du vet säkert hur det ser ut på en julmarknad. Där finns massor av saker som är jättefina, beundransvärt bearbetade ting. Och så är det 28 nov!

Det blev liksom med andra ögon som jag såg på alla dessa ting...


I ärlighetens namn ska jag väl säga att allt som visas och säljs på en julmarknad behöver jag inte. Det mesta behöver jag inte. Ja egentligen behöver jag inte något alls av det som säljs på en julmarknad.

Men för världsekonomins skull kunde jag inte låta bli att köpa mig en tovad vätte. Helt i naturmaterial, miljövänligt framställd och helt återvinningsbar.

Korparna jagar oss det har vi lärt oss av Ronja och vättarna ska vi inte reta, det lärde vi oss samtidigt. Två oförenliga ting, ekonomi - miljö och ett helvetesgap däremellan (för att nu fortsätta den liknelsen). Eller finns det möjligen något som kan förena dessa ting? På en julmarknad med duggregn i den näst varmaste novembermånaden detta århundrade är det svårt att bortse från global uppvärmning och miljöpåverkan. Kanske var det just därför jag satsade på en vätte. En köpfri dag är inte lätt. Det är bara att in...

se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0