Vårkänslor lite här och där

Lördag igen och det blir på helgerna som jag får tid att se mig omkring, fotografera, reflektera... Lördag är ju torgdag och där händer alltid något. Jämfört med den ensamma tulpanförsäljaren i snö och kyla för två månader sedan så prunkar nu torgstånden i vårsolen och kommersen blomstrar.

Visst är det underbart med alla färger och blommor och det glädjer alla. Blommor och växter kan tillgodose många sinnen...


Trädgårdsterapi är inte nytt men inte vanligt heller. Visst ser det ut som om det vore naturligt och självklart.

Torget är ett roligt ställe att fotografera på. Där är människor engagerade i det som bjuds ut och jag kan smälta in i vimlet. Och även när det inte är så trångt så går det bra. Idag var det stor skillnad på stånden, men storleken ska ju inte ha någon betydelse, även om det för ögat är stor skillnad.

Det är frågan om upplevelsen av det som bjuds. Och honung har väl alltid varit lockande i stort som smått och eftertraktat var och hur det än avnjuts. Jag har en känsla av att jag inte provat allt.

En dag som denna med strålande sol från en klarblå himmel är det lätt att känna solenergin värma både kropp och sinne. På ett annat av stadens torg ståtar denna fyrliknande installation som en fräck symbol för miljötänkande. Ännu så länge inte så välanvänd tyvärr. Där kan du ladda din elbil, elmoped eller för den delen din elcykel.


När du gjort det så kan du fara ut till den kustnära naturen. T ex Morups tånge och kolla in andra vårtecken...


men du kan också kolla på andra som kollar.

Andra fåglar än tofsvippan och lärkan i skyn uppenbarligen. Kanske ejdern...


eller praktanden. En nyfiken trut tittar också ut.

Här en ejderhanne som fått en följeslagerska i vår.


Det var inte lika varmt och skönt där ute vid havet. Dels drog molnen in och skymde solen och dels kyler ju havet. Vi har en period nu när det kommer bli varmare innåt land än vid kusten även om våren kom fortare till kusten. Så fågelskådarna stod där och huttrade med huvorna uppe och värmde sig i bilarna med termoskaffe.
Jag nöjde mig med vad jag såg och brydde mig inte om att fråga vad dom

sett.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fortfarande imponerad av vad faglar du kan, lara dig dem pa engelska kanske?

2010-04-11 @ 13:11:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0