Världen genom ett hål

Idag är det hålkamerans dag. Knappast känt för andra än entusiastiska hobbyfotografer men det handlar egentligen om bildens ursprung, fotografins ursprung.

Ta bort ditt dyra objektiv från din svindyra digitala systemkamera och täck det stora hålet som uppstår med lite pappslöjd. Gör ett litet,litet,litet hål i din pappslöjd och centrera det så gott det går. Här är mitt hål...


Mycket svart eltejp på ett plastlock som jag borrat hål i och så till sist en bit folie med ett nålstick.

Experimentera dig fram till en slutartid som ger acceptabel exponering och...






vipps, så blir det bilder. Imponerande utan linser även om den skärpa jag numera är bortskämd med saknas.
Nu har jag förstått att det ska gå att få till ännu bättre skärpa om jag är mer noggrann med hålets kanter och spänner folien bättre. Nästa år kanske... du får ha koll på callemed

se

Kommentarer
Postat av: Britt Aximon

Hej Calle. Riktigt häftiga bilder! Särskilt de understa med bron och vattnet. Vi var också ute här i Varberg, har inte framkallat den analoga rullen jag tog med FED:en med de jag tog digitalt med Canonen blev väl så där.... Eller, en blev rätt OK, och kanske ett par till när jag väl tittat färdigt på dem :)



Kul var det i alla fall, och det roligaste av allt var folks tvivlande blickar på kameran som såg helt ihoplappad ut med gummiband och tejp överallt. Och så på stativ dessutom!



Ha det fint

/Britt

2010-04-25 @ 20:38:39
Postat av: monica

förstår nog inte riktigt vitsen med att köpa ett dyrt objektiv och sen ersätta det med silvertejp :) och dessutom få sämre skärpa. jaja

2010-04-26 @ 00:28:08
URL: http://ombildad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0