Rödgrönt vs orange slutade blått...

Under ett intesivt dygn for jag först till Göteborg och sedan vidare till Stockholm och hem igen.

För en tid sedan såg jag att Arbetarrörelsens forskarnätverk ställde till med ett seminarie "Nya värderingar, nytt samhälle". Det skulle belysa tankar om varför det gick som det gick i senaste riksdagsvalet ur ett Socialdemokratiskt perspektiv och det intresserar mig också och har egentligen gjort sedan 2003 då jag försökte väcka debatt om just socialdemokratiska värderingar och socialdemokratisk ideologi. Jag funderade då på svårigheten att komma runt det som jag upplevde tog mer och mer plats i den politiska debatten, individualism i hög grad kopplad till den egna plånboken och en otroligt dålig kunskap om vad det är som skapar det välfärdssamhälle alla vill ha men inte betala för.
Det var en salig blandning av forskare, garvade politiker, studenter, unga politiker, fritidspolitiker och tyckare som samlades under en vacker kupol i den gamla 2a-kammarsalen i riksdagshuset.


En rad föreläsare avlöste varandra och presenterade den ena undersökningen efter den andra och drog sina slutsatser men lämnade fältet öppet för idéer om vad som kunde göras för att göra skillnad... som forskare brukar göra alltså! Å ena sidan så... men...
Det fanns ändå mycket i det dom presenterade som jag ju längre dagen led tyckte jag kunde forma en del egna problemställningar och idéer kring. Så när dagen var slut så blev det en del korridordiskussioner med några av de medverkande och en del åhörare. Kul och inspirerande!

Men jag kunde ändå inte låta bli att fånga en som jag tyckte lite komisk bild av situationen...

... det hänger något blått över den rödgröna utvärderingen...
och det gjorde det långa stunder.

Riksdagshuset ligger mycket vackert och den här sena eftermiddagen bjöd på klart och kallt väder med glittrande stadsljus mot snö och vatten. Så för att låta det kreativa få ytterligare utlopp så blev det en kort promenad med kameran innan hemfärden anträddes.








Som Du kan notera så gick jag från upplyst till marknaden... symboliskt och idealbilden för många ska just vara upplysta aktören på en marknad. Min erfarenhet är att alldeles för många aktörer strävar efter att mörka... Dom erbjuder bara ett glittrande titthål.

Nog om detta. Det var ett fantastisk dygn som tillslut blev ett drygt dygn pga nedrivna kontaktledningar utanför Skövde. Och ja, jag fick en kopp kaffe...

Jag tog med en bok för att läsa på tåget men både på tur- och returresan mötte jag sittplatsgrannar som gjorde att boken blev liggande. Jag konstaterade att det här borde jag göra oftare och den ene tyckte att bli tre timmar sen med en trevlig medressenär är bättre än att gå på krogen. Nu ska jag dessutom reklamera resan pga förseningen och få alla pengarna tillbaka!!! Visst är det fantastiskt med offentlig och statlig verksamhet som ger skatteåterbäring! Så det är bara börja spana efter nya resmål med SJ, så får vi

se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0