Iskall framtid i nutid

Vad sägs om istid


I helgen hörde jag bland chipsen på ICA att Golfströmmen har ändrat riktning och att det är därför vi har det så kallt så länge. Då förstår jag att man lägger nästa stora miljökonferens i Mexico om något eller några år. Is kan vara vackert på bild eller i form av en udda upplevelse för en natt i Jukkasjärvi men kostymdelegater från världens alla hörn vill nog inte konferera i en ishall. Och ändå är det just det man ska konferera om...
den globala uppvärmningen som kan orsaka istid på våra breddgrader. För som jag har förstått det så kan det här i norden antingen bli fråga om palmer eller istappar. Eller är det kanske frågan om både och i olika perioder? Allt hänger på om Golfströmmen kan stå emot när isen i Arktis och Jukkasjärvi smälter och kyler ner havet på våra breddgrader. Men...det där har jag för mig att jag hört om förut men det är historia nu... eller var. Det var i alla fall innan chipsens tid på ICA.  

Nu var det enligt den något osäkra källan där bland hyllorna av miljövänliga produkter kanske bara frågan om några meter när det gäller Golfströmmens ändrade bana. Personen i fråga hade mössan ordentligt nerdragen och en stor halsduk som dolde delar av ansiktet så det var lite svårt att bilda sig en uppfattning om trovärdigheten. Jag har inte brytt mig om att kolla vare sig personen eller det sagda så noga. Kanske var det bara ryktesspridning? Det kanske inte är ett isberg som är orsaken heller, det kanske är ett kontainerfartyg med frysta räkor som gått under i Engelska kanalen på sin färd från Japan till Smögen och orsakat avkylning som gör att Golfströmmen går väster om England istället under en period. Det finns många osäkra faktorer att räkna med när det gäller miljön och värst är nog den mänskliga faktorn som gillar frysta räkor.

Hur som helst, på Skrea strand sågs varken palmer eller badande i helgen trots solskenet. Däremot vackra isformationer skapade av sol, vind och vatten.

Kanske är det framtidens förnyelsebara utsmyckning som ska dra turister till Falkenberg och Skrea strand som vi nu

ser

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0