Weston on the Green

Efter London åkte vi hem till Elin och om jag tycker om att utforska storstäder så är det inte så att jag inte bryr mig om mindre platser. Det finns spännande saker överallt! Och inte bara spännande saker. Fotograferar man så måste man intressera sig för ljuset. Måste och måste... jag gör det i alla fall. Så här kommer några bilder från promenader i Elins hemtrakter.


Ser ni ljuset på stolpen? Inte mycket, men avgörande.


Här är det själva källan, en blek vintersol genom den typiska engelska dimman...


Här försvinner den lilla färg som finns bort i dimman och i det klara nedre hörnet min följeslagare på dessa promenader.

Han är utrustad med finurliga dubbar som kommer väl till pass när han speglar sig i isen.

En spegling reflekterar också ljus och man kan tydligt se en viss ängslan hos Rocky när han ser hur han ser ut. Lyckligt skitig efter spännande kaninhål men vad ska matte säga!? För att inte tala om det bad som förmodligen väntar, huuu!

Rocky fick sitt bad och vi andra gav oss iväg till en kyrka där ett Hunting-sällskap samlats för att lyssna på sin kör och ta del av bibelord i juletid. En kul tillställning i en kyrka som nyligen byggts om för att tillfredställa det lilla samhällets behov av samlingssal. Bänkarna hade tagits bort mitt i kyrkan och allt efter behov möblerades kyrkan om beroende på om det skulle vara långbord eller mingel.
Eller som här när månglarna tar över predikstolen för att auktionera ut en tårta.

Visserligen med motiv från kristi födelse... intressant eller hur?

Efter månglet fortsatte minglet...


Nästa dag sken solen och det var naturligtvis ett helt annat ljus över byn. Underbart tänkte jag och gav mig ut. Då står där en engelsk fårskalle...

"...solsken? Här är vi rustade för regn sir...


...så! Fick ni med det mot den mörka bakgrunden sir? Inte en dag utan lite regn. Och ibland får man ordna det på egen hand. Yes sir!"
Suck!

Det här var på juldagen och då firar man jul i det här landet. Så det var dags att ta sig hem till The Lays. Där serverades kalkon och till kvällen vankades det julklappar.
(I ljuset från fönstret, om än lite skarpt, får granens kulor och glitter extra lyster.)

Precis som hemma... fast på fel dag. Men här i England är man lika glada för det. En del saker är på nå´t sätt fel men känns rätt ändå till slut.  Sån´t kan man bli var...

se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0