Sommarsolståndet lite som det passar

Att fira sommarsolståndet när det inträffar är aldeles för dyrt och därför kom någon på att midsommar alltid inträffar på en lördag! Möjligen en av Allan Karlssons alla enkla lösningar på världsliga kriser och problem, vem vet?
Sol och moder jord får vackert finna sig i att denna svenskaste av alla riter inte infaller när natten är som kortast utan när firandet blir som kortast i produktionen. Med det följer att midsommarafton alltid infaller på en fredag. Faktiskt fredag närmast före den lördag som blivit midsommar. Annars kunde man ju hoppats på att den skulle infallit fredagen innan för att liksom omgärda sommarsolståndet så kunde vi fått till en karnevalsvecka. Alé alé alé!
Så vad firar vi då så fogligt på "midsommarafton"? Att nu har vi äntligen passerat årets kortaste natt och har åter tagit några steg på vägen mot mörkare tider...suck!

Egentligen är det mängder med saker vi gör och firar som vi nog inte har någon aning om varför det firas när det firas och inte när det egentligen inträffar och skulle firas. Hur blev det så, vem bestämde och varför?
Jag har läst en sanslöst rolig bok som sätter fingret på ett och annat och reviderar 1900-talets historieskrivning på ett underbart sorglöst och underhållande sätt...

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson.

Det var länge sedan jag skrattade högt när jag läste en bok. Skulle du som jag läsa när du pendlar med allmänna kommunikationsmedel kommer du dra till dig en och annans uppmärksamhet det kan jag lova!
Läs den!

Nu ska du få ännu en bild av det riktiga sommarsolståndet fast i lite annat ljus än den förra. Och vem kan säga vad som är rätt eller fel? Det är i alla fall vackert.


Solen har varit oss nådig och givit rikligt med ljus för allt levande de gågna dagarna och det har även jag tagit vara på. När jag inte hängt vid sidan av en fotbollsplan för att filma Hjalmars alla brytningar, långbollar och glidtacklingar har jag ägnat mig åt eget foto.

I gamla stan vid gamla järnvägsvallen finns en liten rosenpark som bjuder rosenprakt

och massor av fotgrafisk inspiration och motiv. Tunnt, skirt, vackert, doftande och lockande.

Men rosor är inte rosor utan försåtliga törnen.

Så en till synes blodfull tagg får avslutningsvis symbolisera det sommarsolstånd vi firar lite som det passar i en lång rad av livets kompromis

ser


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0