Färger i höst

Underbart vackert väder, helg och jag är ledig, klart jag går ut! Och kameran får naturligtvis hänga med. Jag tänkte jag skulle hitta lite färg så här i övergången mellan höst och vinter. För Allhelgonahelgen markerar enligt traditionen (som jag inte hade koll på innan jag läste på) just detta.
Nu var det svårt att tro att vintern var i antågande just den här soliga söndagen men... det blåste i alla fall lite kallt.

Bilderna är tagna med 100mm makro-objektiv, men allt behöver inte vara extremt nära som du kan se.

Löv är ju det klassiska fototemat för hösten så jag börjar med ett löv.

Det här lövet kan väl symbolisera höstfärgens intåg i sommargrönskan.

Bara för att visa att tiden kan verka lite ur led så ...

...vadå vinter? Den här busken saknade de flesta löv men blommade fortfarande och bjöd på färgprakt. Nästan lite medelhavskänsla med de små mandarinerna i solvärmen, eller hur?

Efter en stund så hittade jag lite nypon som åtminstonde gav lite höstfärgskänsla...

...eller vad säger Du? Lite förruttnelse och mörka färger men de lyser ändå upp tycker jag.

När jag väl varit ute ett tag och krypit runt i buskar och gräs i jakt på bra vinklar så bar inspirationen mig till lite mer "långsökta" färgmotiv. Det brukar ta en timme eller en och en halv ( och då har jag ändå inte gått mer än några hundra meter) om jag hittar intressanta saker.
Så nu var det dax att använda den lågt stående solens strålar i Ätrans brusande vatten. Jag hittade en "motvåg" som hela tiden gav spännande effekter med höstfärgsresultat i guld.

Blå himmel, varmt solljus blandas vackert i Ätrans kalla vatten. Delförstorad blir effekten nästan som glas...


Ett oändligt skiftande skådespel som kan vara både meditativt och inspirerande att

se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0