Titta för att se

Jag håller fotokurs, eller det är egentligen en studiecirkel och jag skulle nog kalla det workshop om någon frågade. Men strunt samma för det är ingen som frågar...
Nu ska du få del av tankar som jag förmedlar till deltagarna och som handlar om det som en del i min omgivning kallar "Inte mer än 10 bilder på samma ställe!"
Att fotografera handlar mycket om att ta sig "in i motivet", motivet till att du vill fotografera det som just ligger framför dig. Vad fångade ditt intresse och hur rensar du det från störande element, eller ta med tillräckligt många för att förmedla det.
Så jag gick ut för att ta lite exempelbilder till deltagarna. Ätran är en spännande del av Falkenbergs själ och karaktär. Det jag fastnade för idag är de fem fundament som återstår av den senaste järnvägsbron.

En första anblick


Alternativ 1 Vinkla ner för mer spännande förgrund och ta bort en ointressant himmel. 

Alternativ 2 Gör ännumer av förgrunden och rama in motivet med trädet och stenarna.

Alternativ 3 Skapa en massiv och tyngre känsla. Det är ju rejäla pjäser.
Alternativ 3 är taget med en kortare telezoom.


Samma telezoom för detaljer. Låt vattnet få mer betydelse.

Det är höst Ett envist löv, lätt och flyktigt och det tunga fundamentet reducerat till bakgrund.

Var fastnar blicken? troligen det svarta hålet.


Om du skulle ha med en människa så passar det där väskan står. Gärna sittande på stenen och ansiktet vänt åt höger (vänster för betraktaren).


Estetik att sitta i, och i oskärpan antyds omgivande miljö. Det var bågen med gula fyrkanter som fångade mitt intresse.

Så till detta att det är så mycket vackra färger omkring oss på hösten. I naturen och stadens natur, parkerna. Det är frestande att ta kort på träd och buskar. Men det ögat ser är inte kameran lika bra att se.


Så det blir till att ge sig "in i motivet".
 Ljustet min vän 

det handlar om ljuset

När du ger dig ut i den underbara hösten för att fotografera så klä dig varmt, för fryser du så skakar du. Och titta dig metodiskt omkring för att verkligen

se

Kommentarer
Postat av: Elin

Skitbra!

2010-10-10 @ 14:35:56
Postat av: Halina

Fantastiskt och hjälpfullt inlägg :))

Gillar ljuset i dina bilder :))

Mvh Halina

2010-10-23 @ 10:58:29
URL: http://medtiden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0