Blåst och sediment

Ikväll var det dramatik i Falkenbergs hamn. Hjalmar fick ett samtal från en uppspelt taxichaufför som tipsade om ett fartyg på drift i Falkenbergs hamn. Söderbron var avstängd eftersom man befarade att bron skulle rammas av "en jättestor båt!". Tjejen i taxin är känd av familjen och en pålitlig källa så Hjalmar ryckte ut och tog mig med...

När vi väl kom till hamnen så var båten på väg att förtöjas igen efter en insats av sjöräddning, brandkår mm.

Det har varit mycket snack och debatt om sedimentet som samlas på botten i Ätrans utlopp och som slammar igen hamnen och begränsar djupet. Nu var det räddaren i nöden för fem meter från Söderbron stannade "den jättestora båten"... Den gick på grund!
Och det var ju bra, så

sett

Kommentarer
Postat av: Elin

Jaha, men mer i detalj da, vad var det som hande? var det ingen pa baten? var kapten inte dar?

Sjalv vill jag bara papeka att det maste vara den sakraste kallan i stan!!!

2010-09-16 @ 00:03:25
Postat av: calle

Den båten har inte haft någon kapetn ombord på många år. Det är en av de båtar som ligger upplagda i väntan på bättre tider... försäljning. Så det måste ha varit förbipasserande som larmade, en taxichaffis kanske...?

2010-09-16 @ 18:57:40
Postat av: .y

Så var söndagskvällen räddad. Tack för orden.



Just denna båten var det inte jag som larmade om, däremot när dess kompis på andra sidan- utanför hamnkrogen- stod med fören ut i ätran (dock fortfarande förtöjd) var det i första skedet jag som lyfte luren. Den båten sliter sig inte igen i första taget, efter att en hord av skruttbilar med utländska reg.nr och en glänsande fin helsvensk bil kommit farande i rasande fart genom grindarna o förtöjt den "jättestora" båten med färgglada rep. Något att lära sig av? Eller kanske var det svårt att koppla att deras andra båt på motsatt sida ån faktiskt också- en kunskap så här i efterhand- var i behov av lite ny färg på förtöjningarna.



Nästa gång ska jag förstå nyhetsvärdet direkt när jag blir nekad framfart i min taxi, och övriga liv, och slänga mig på luren. Inte vänta in i det sista med att förstå att det faktiskt var rätt häftigt. O dessutom ska jag spara nummer till falkenbergs fantastiska fotoelit så jag slipper ringa nummerupplysning, ett moment som sinkar.



Jag grämer mig fortfarande för att jag inte var snabbare på luren. Ni hade fått till riktigt häftiga bilder- för det är verkligen en "jättestor båt", nästan så man tappar andan (ord som kommer från en person som baxnar varje gång ett godståg far förbi).

2010-09-26 @ 19:14:46
Postat av: calle

vi litar på dig y vi tror fortfarande på dig som säker källa. vill du ha telefonnumret så ring...

2010-09-28 @ 23:14:27
Postat av: calle

jag tror fortfarande på dig som säker källa och vill du ha telefonnumret så ring...

2010-09-28 @ 23:55:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0