Fritt flöde, sol, vind och vatten

Strålande sol och plötsligt plussgrader! Det nya året började med blidväder. Frågan är om det är ett omen, den långa raden av dagar och veckor med kyla är plötsligt bruten. På nyårsnatten var det inte så kul med regn och blåst men det förbyttes i sol och blåst när årets första dag presenterade sig. Då var det gott att ge sig ut och vart går jag då...


...naturligtvis till havet, till Skrea strand.

Att gå var nu inte helt enkelt,

så här såg det ut på de flesta gångbanorna. Eftersom jag ännu inte är så gammal att jag använder broddar så förlitar jag mig på min fina balans och reaktionsförmåga... man har väl åkt både skridskor, skidor och skateboard, så lite flaxande med armarna är allt som behövs. Barnvagn? nä, det var länge sedan och är inte heller aktuellt.
Någon har uppenbarligen stor tilltro till värmen och klimatet på Skrea strand när dom försökt plantera champange i flera av krukorna utanför Strandbaden. Kanske har dom varit här även på sommaren och sett palmerna som brukar pryda promenaden? Men ännu så länge är palmer i Falkenberg bara på låtsas.

I vattnet var det +5

I luften var det +2 men en hård nordanvind svepte bort alla tankar på ett dopp kan jag säga. Det ser ändå vackert ut på bild eller hur?


Några enstaka gav sig ut på bryggan men gick väldigt försiktigt för den var lika isbelagd som promenadvägarna i övrigt.

När jag tillslut vände hemmåt hade en del av den skatt jag betalar omvandlats till grus som strötts ut på gångbanor och gator, det kändes tryggt.

Idag blev det en promenad åt andra hållet utmed Ätran. Solen lyste även idag. Nordanvinden var inte lika stark och temperaturen var nere på noll.

Utom i solen då förståss. Isen ger en bild hur kallt vi haft det.

Och is var målet för dagens promenad

Hit når inte solen på ett par veckor till, kanske en månad och drygt det. Även här syns att kylan varat en längre tid för det finns is på flera nivåer.

Det kräver åtminstonde lite ansträngning att ta sig till platsen där dom här bilderna togs. Så ska det vara när man fotograferar. Rätt vinkel kan kräva att du lämnar stigen och rätt ljus kan kräva en karta och almanacka för att lura ut när bästa ljuset infinner sig...

...eller så kan du göra det bästa av situationen för dagen.
För egentligen hoppas jag att när solen når det här stället så är det slut med is och kyla. Och då är det här stället plötsligt inte lika intressant att fotografera...
Men, det finns idéer och planer på att göra om det här till en levande fors. Ta bort de gamla dammluckorna och låta vattnet flöda fritt. Det! blir något att

se

Kommentarer
Postat av: hanna

Vackra bilder. Men jag skulle vilja påstå att det inte finns någon åldersgräns för broddar, Elin och Richard köpte minsann var sitt par när snön föll över England.

2011-01-03 @ 10:03:48
URL: http://tanthanna.bloggspot.com
Postat av: \elin

OJ, har ni fortfarande sa mkt sno och is? Har har vi barmark numera. Jag skyfflade undan det sista forra veckan.

2011-01-04 @ 16:34:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0