Ikväll är det extrapris på månen...

14% extra, samma pris...
Bästa erbjudandet på 19 år enligt dom som vet och det har skrivts en del om lite extra dragningskraft också men där verkar experterna inte vara eniga om vad det skulle betyda. Så jag tog en titt i kalendern för att kolla solens nedgång och månens uppgång. Funderade på var det skulle vara bäst att befinna sig för att få bevittna detta och bestämde mig för Smörkull.

Men eftersom solen ff sken från en klar himmel och värmde min uteplats fick det först bli årets första utefika

Som mest 13 plusgrader i sol och i lä för vinden som ändå var lite kall.

Så gav jag mig iväg en stund innan 18 för att vara på plats innan solen gick ner 18.18. Men det var ett tag sedan jag var på Smörkull och det har växt upp en hel del så solen försvann bakom tallarna


Jag kom på att jag inte visste var månen skulle komma upp heller...
Men jag var ganska säker på att det var inöver land någonstans och där är det fri sikt.
Så i väntan på att månen skulle stiga över horisonten fick jag ägna mig åt lite annat...






Månen skulle dyka upp 18.35 så jag lät kameran sitta på stativet och spanade runt horisonten.

Jag kan inte hjälpa att jag tyckte det var lite spännande och förstår absolut den magi som himlakropparna bistått med i alla tider.


Härligt när man får valuta för bildidéer och ansträngningar. Jag har ju inget sånt jätteteleobjektiv för att ta närbilder på månen och det skulle ju inte heller se så annorlunda ut med en bild på bara månen... större eller mindre ser väl inte så annorlunda ut då?


Dom här bilderna hoppas jag mer ger del av stämningen där uppe på Smörkull.


Månen har stor dragningskraft på mig även om den nu kommer att ligga i en bana som som gör att den under de närmaste 10 åren kommer allt längre ifrån mig. Det lär vara 19 år sedan den var såhär nära sist.
Allt sånt här sätter igång mina tankar om var jag var för 19 år sedan och var kommer jag befinna mig om 19 år.
Månen tänker nog inte så mycket, den fortsätter förhoppningsvis att reflektera ljuset från solen på sitt magiska och trollska sätt. Och bara ögonen vänjer sig så är det ett läckert landskap som jag får

se

Kommentarer
Postat av: Lotta

Harry och jag tittade på samma måne fast från våran terass. Den dyker upp bortom Westufflen och försvinner timmar senare mot Listingen. Det blir riktigt mörkt kl 01.00 då släcks gatubelysningen och man ser stjärnorna. Harry har ett programm på datan så vi brukar leta stjärnbilder Lotta

2011-03-21 @ 15:10:56
Postat av: Elin

Lotta, jag tycker att du ska starta en blogg..

2011-03-22 @ 16:28:22
Postat av: .y

Fick du med våra popplar på någon bild? Typ bild nr 5 fast lite längre till vänster?



Jag jobbar på Lantmännen denna sommaren också, ifall ni skulle känna för en ontopofasilophotoshoot. Eller kanske ännu en skenande båt?

2011-04-06 @ 19:12:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0