Söderåsen

För ett par veckor sedan tillbringade jag en helg i Söderåsens naturreservat tillsammans med några fotografer från Göteborg. Ett kul gäng som lockades av Söderåsens speciella sceneri och klimat. Jag tog massor av bilder och nu har jag äntligen börjat jobba med några av dom.
Några av dom jag åkte med hade varit där innan och hade en bestämd uppfattning om vad som skulle fotograferas, så till att börja med skulle vi upp på något som kallas Kopparhatten för att uppleva ljusets ankomst till Skåne och söderåsens ravinlandskap.


Det här är en fotografisk attraktion så till slut var det nog ett 20-tal fotografer på plats med skiftande utrustning och tålamod...

Efter lite kaffe så bar det av genom bokskogen ner i bäckravinen.

I den trånga ravinens botten var det både fuktigt och kallt men ett spännande ljus. Som lockade till fotografiska utforskningar på olika sätt.

För att göra det lite mer lättillgängligt och kanske för att skona lite av naturen så är det spångat på långa sträckor i ravinen.

Ett både spännande och dramatiskt landskap som ger otroligt många möjligheter att utmana mig i mitt fotograferande.

Ljuset som skiftar hela tiden medan solen stiger på himlen är speciellt utmanande.


Liksom att det går att skapa konst i vattenflödet.


Dagen därpå startade vi där vi slutade dagen innan. Tidigt medan dimman lättade och temperaturen steg i takt med solen började vi vandringen vid dammen i ravinens "mynning". Där ligger också ett mycket fint Naturrum och ett café.

Det var några fantastiskt fina höstdagar jag fick uppleva den där helgen. Minusgrader med dimma på morgonen och strålande värmande sol fram på eftermiddagen då jag kunde slå mig ned, lätta på klädseln, njuta av mitt kaffe och bara vara.

Söderåsen har något för alla och vid varje årstid. Åk dit och

se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0