Mysig dimma och fantastiska nätter

Jag är inne i en tid av utmaningar när det gäller mitt fotograferande. Jag vill kunna fotografera när bilderna dyker upp... men då sitter jag på tåget, eller är på väg till ett sammanträde för jobbet, eller behöver gå upp tidigt nästa morgon.
Hösten är en fantastisk tid när det gäller ljus och färger, men framför allt ljus. En solskiva som på sin väg upp nästan tränger igenom moln och dis. Dimma som lägger sig i sänkor och dalgångar. Glittrande dagg när solen faktiskt tränger undan diset. Och klara nätter när månen är full eller nästan och du inte behöver annat ljus än det den ger.

Grått men vackert


Matta färger


Lite mer solljus och färgerna klarnar


Och så natt. Med en måne som strålar som en stor stjärna. Så starkt så annat ljus blir onödigt, det skymmer också miljontals andra stjärnor där ute i den fantastiska natten

Just den här natten hade jag hoppats att jag skulle få se massor av "stjärnfall" när vi färdades genom en svans av rymdgrus, Draconiderna, efter kometen Giacobini-Zinner. Visst såg jag några men det stjärnregn som utlovats såg jag inget av. Kanske för att månen lyste så starkt? Det som syns på bilden förutom riktiga stjärnor är ett flygplan under inflygning till Landvetter...

Månljuset skapar ändå en speciell stämning och det är läckert att kunna cykla

utan ly

se

Kommentarer
Postat av: Monica

Tur att tar vägarna förbi Kärr ibland så att du är på plats när motven visar sej. :)

2011-10-10 @ 17:55:07
Postat av: Monica

Tur att tar vägarna förbi Kärr ibland så att du är på plats när motven visar sej. :)

2011-10-10 @ 17:55:24
Postat av: hjalmar

alltså den första bilden på stugan...helt magisk!!

2011-11-04 @ 00:29:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0